Het Duitse tijdschrift YACHT bericht dat de Sweden Yachts Group, het vooraanstaand Zweeds scheepsbouwbedrijf van Mattias Rutgersson, het faillissement heeft aangevraagd. Wanneer Sweden Yachts Group failliet gaat zullen verschillende klanten met onvoltooide projecten en aanzienlijke financiële verliezen achterblijven. De crisis, die zijn oorsprong vindt in de nasleep van de COVID-19-pandemie en vermeend financieel mismanagement, noodzaakt nu tot een liquidatie onder leiding van insolventiebeheerder Paula Save.
Eén van de kopers verliest in één klap een half miljoen euro
Georg Wrobel, een gepensioneerde chirurg uit Lippstadt, Noordrijn-Westfalen, keek uit naar het in ontvangst nemen van zijn Malö 43, een jacht gebouwd door de bekwame handen van Mattias Rutgersson op Orust. Zijn keuze viel op dit model vanwege zijn robuustheid en klassieke mahoniehouten interieur, ideaal voor lange zeiltochten.
Ondanks aanvankelijke vertragingen, veroorzaakt door de pandemie, bleef Wrobel Rutgersson vertrouwen en financierde hij de bouw met meer dan een half miljoen euro. Zijn vertrouwen bleek ongegrond toen de insolventie van Sweden Yachts Group zijn droomjacht onafgemaakt achterlaat.
Impact op klanten is groot
Naast Wrobel bevinden zich nog vijf andere klanten die tussen de €238.000 en €1 miljoen hebben geïnvesteerd, nu geconfronteerd met deels voltooide zeiljachten of in sommige gevallen zelfs met lege handen. De vooruitzichten op compensatie lijken somber, gezien de beperkte activa die beschikbaar zijn voor de schuldeisers.
De werf van Rutgersson, die zelf niets in eigendom had maar alles huurde, laat niet alleen een leegte achter in de jachtbouw, maar ook een reeks klanten met weinig opties. Deze klanten staan nu voor het dilemma of ze hun onvoltooide jachten tegen een verlies moeten verkopen of ze elders moeten laten voltooien, geconfronteerd met aanzienlijke extra kosten.
Verduistering van fondsen en mogelijk bewuste poging om financiële problemen te maskeren
Mattias Rutgersson, die verzuimde de werfhuur te betalen en geen salarissen meer uitkeerde, wordt ervan beschuldigd fondsen te hebben verduisterd. Zijn reputatie, al langer het onderwerp van lokale geruchten, bevindt zich nu in het oog van een juridische storm.
De situatie wordt nog ingewikkelder door het feit dat Rutgersson sinds 2019 heeft verzuimd een accurate financiële administratie te voeren, wat wijst op een mogelijke bewuste poging om de financiële problemen van het bedrijf te maskeren.
Juridische nasleep onzeker: eerst hoorzitting op 21 maart
De juridische nasleep en de poging tot bewijsvoering van frauduleus beheer blijft onzeker. Deskundigen wijzen op de complexiteit van het aantonen van opzettelijk wanbeheer, vooral gezien de invloed van de pandemie op de industrie.
Ondertussen adverteert de website van Sweden Yachts Group nog steeds voor hun diensten, een bittere herinnering aan wat eens een bloeiende onderneming was.
De afwikkeling van deze zaak, met de eerste hoorzitting verwacht op 21 maart, zal ongetwijfeld verdere details aan het licht brengen over de omvang van het wanbeheer en de impact op de zeilgemeenschap.
Sweden Yachts Group reclame gaat gewoon door
Tot nu toe ontbreekt op de website van de Sweden Yachts Group elke verwijzing naar de insolventie van het bedrijf.
Ondanks de lopende insolventieprocedure, is de homepage van de Sweden Yachts Group niet voorzien van een dienovereenkomstige notitie. Er wordt nog steeds reclame gemaakt voor de bouw van kwaliteitsboten alsof er niets aan de hand is:
“De Sweden Yachts Group is een van de wereldwijd toonaangevende jachtbouwers. Wij zijn de trotse bouwers van CR Yachts, Sweden Yachts, Malö Yachts en Regina Yachts. Al onze boten worden gebouwd in onze werf in Kungsviken op het historische scheepsbouweiland Orust, Zweden. Wij zijn een bedrijf dat er trots op is solide boten te bouwen met goede zeileigenschappen en een hoogwaardig interieur.”