Zeiljachten, vooral die ontworpen voor charterdoeleinden, tonen op de winterse boatshows een duidelijke trend in rompvormen. De waterlijnen worden voller, het blokcoëfficiënt stijgt. Dit zou een reactie kunnen zijn op de succesvolle prestaties van zeilboten met vollere boegen in langeafstandsregatta’s zoals de Mini-Transat en de Vendée Globe.
De invloed van regatta’s op jachtontwerp
Het lijkt erop dat scherp gesneden boegen minder in trek raken ten gunste van rondere vormen. Deze trend in ontwerp komt voort uit de overweldigende snelheid en efficiëntie van boten met een vollere boeg die hebben deelgenomen aan langeafstandsregatta’s. Deze boten, geoptimaliseerd voor overwegend ruime of voor de windse koersen, kunnen dankzij hun rompvorm eerder overgaan tot planeren.
Comfort en ruimte aan boord
Jachtwerven en ontwerpers spelen in op deze veranderende vraag door zeiljachten te ontwerpen met bredere voorste kajuitbedden die mogelijk zelfs vanaf de zijkanten toegankelijk zijn. Deze nieuwe ontwerpen bevorderen niet alleen het comfort aan boord, maar maken ook meer ruimte vrij voor zonnebaden en manoeuvres in de haven.
Een tweesnijdend zwaard?
Deze ontwikkeling lijkt een win-winsituatie, vooral voor charterklanten die op zoek zijn naar comfort en prestaties. De nieuwe rompvormen bieden een voordeel bij bepaalde zeilomstandigheden en dragen bij aan het algemene plezier en gebruiksgemak. Echter, voor zeilers die voor langere tijd aan de wind moeten zeilen, kunnen de veranderingen oncomfortabel uitpakken.
Afbeelding: Bavaria en haar ontwerpteam van Cossutti Yacht Design hebben de V-boeg ontwikkeld, die te zien is op de modellen C38, C42 en C46.